Snertloop prooi voor Justin Westerbeek en Yaneau Schlepers

Op een koude zondag 7 januari vond traditioneel de Lunchroom Emmy snertloop plaats, voorafgaand aan de nieuwjaarsreceptie. Naast het opvallend grote deelnemersveld bij de volwassenen (7,4 km), waren er ook 5 dappere jeugdleden die het aandurfden om liefst 3,5 kilometer te gaan hardlopen.

Om stipt 12.00 uur klonk het startschot voor de volwassenen en enkele tellen later gingen ook de jongste deelnemers van start. Deze laatste groep kon het parcours door medewerking van EMMS zondag 2 geheel veilig en onder begeleiding afleggen. Het plan van de JCLE-ers om de gehele afstand bij elkaar te blijven, kon gedurende de wedstrijd de prullenbak in. Iedereen wilde het maximale uit zichzelf halen en na 3,5 kilometer verscheen Yaneau Schlepers als eerste weer terug op De Kei. Uitgeput kwam de 10 jarige over de finish in een prachtige tijd van 19:24, een gemiddelde van minder dan 6 minuten per kilometer! Als zoon van Stephen Schlepers heeft Yaneau het looptalent natuurlijk niet van een vreemde.

Een kleine twee minuten later kwam Dani Schlepers over de streep, die daarmee de tweede plek veroverde. Een zeer knappe prestatie, wanneer je bedenkt dat zijn vader niet bepaald een liefhebber is van hardlopen.

De laatste podiumplek werd door de kleinste van het stel opgeeist, Jort Kosse. Hij deed 21:24 minuten over de 3,5 kilometer. De overige deelnemers Lenn Kosse en Milan Eggen eindigden weliswaar naast het podium, maar mogen erg trots zijn dat ook zij de hele afstand uitliepen.

Met de aanwezigheid van de winnaar van vorig jaar, Sebastian Kleinheerenbrink, marathonloper Jeroen Brader en loopwonder Yuri Hertsenberg, beloofde het bij de senioren een spannende strijd te worden. Laatstgenoemde kon het helaas net niet bolwerken en moest de kopgroep na zo’n 5 meter laten gaan. In de gure omstandigheden werd het voor de ca. 50 deelnemers een ware uitdaging om überhaupt de finish te halen.

Al snel scheidde zich een selectief gezelschap af, die deze middag voor de eindzege zouden strijden. Na ruim een half uur verscheen Justin Westerbeek op het sportpark, met in zijn kielzog Jeroen Brader. Deze twee zouden uit gaan maken wie de opvolger werd van Sebastian Kleinheerenbrink. De van een zware blessure teruggekeerde Westerbeek bleek in de eindsprint de meest fitte en finishte met 30:45 zo’n 10 seconden voor Jeroen Brader. De veteraan liet andermaal zien niet versleten te zijn. Een terugkeer op de voetbalvelden ligt voor de hand na dit optreden.

Achter deze twee speelde zich een spannende strijd af voor de laatste podiumplaats. Hierin bleek Sander Eggen net 5 seconden sneller dan de eerder genoemde Kleinheerenbrink. Zijn oudere broer Emiel probeerde met een ferme eindspurt Maurice Kosse van de 5e plaats af te houden, maar strandde op 1 seconde van de routinier. De top tien werd volgemaakt door Jordi van der Heyden op plaats 7, Milan de Vent op plaats 8, een verdienstelijke 9e plaats voor Arjan van der Most en de jarige Patrick van Goor op plaats 10.

Na deze top 10 druppelden de moegestreden hardlopers een voor een binnen en toen de eerste meters bier inmiddels op waren, kwam als laatste Richard Sieljes over de meet. Ondanks de laatste plaats ook een mooie prestatie lange langeafstandloper.

Toen de kantine vol en de snertpan leeg was, kregen de beste drie lopers van beide categorieën een tegoedbon aangeboden van Lunchroom Emmy, om hun verspeelde energie weer wat aan te vullen.

De uitslagen

Jeugd onder 14 (3,5 km):