Zwaarbevochten zege voor EMMS

Zonder sterkhouder Erik Kosse, die een kuitblessure heeft moest EMMS aantreden tegen Musselkanaal. De wedstrijd begon met een minuut stilte, vanwege het overlijden van Jeanette Anbergen. De beide zoons Bastiaan en Jord Anbergen stonden ‘gewoon’ in de basis.

De rode lantaarndrager in de competitie liet direct zien dat het een lastige middag ging worden voor EMMS, met veel strijd en fysiek spel werd EMMS terug gedrukt. Het was zoekende in de organisatie waardoor het voetbal zeer pover werd. Toch was elke aanval van EMMS wel dreigend, Yuri Hertsenberg werd de eerste tien minuten driemaal afgevlagd door op randje buitenspel te vertrekken maar werd telkens terecht terug gefloten.

De uitstekend spelende Glenn ter Wielen daarentegen liep zijn tegenstander er enkele malen uit en na een kwartier spelen was hij ook het eindstation van een goede aanval. Maurice Kosse stak hem de diepte in en hij schoof de bal onder de keeper door. Ondanks dat EMMS de grootste kansen kreeg ging het duel wel gelijk op. Musselkanaal had na hun zoveelste corner de mogelijkheid om het duel gelijk te trekken, de bal werd bij de eerste paal verlengd maar bij de tweede paal werd de bal hoog over geschoten.

In de laatste fase van de eerste helft verzuimde EMMS om de marge te vergroten, eerst was het Jord Anbergen die zijn meerdere moest erkennen in de uitstekende doelman. Oog-in-oog met de doelman faalde hij. Vlak voor de rust was het de beurt aan Yuri Hertsenberg, door slecht verdedigend werk van Musselkanaal kon Yuri richting de doelman, hij kapte zijn man uit en met een diagonaal schot probeerde hij de marge op twee te zetten maar wederom hield de keeper zijn ploeg op de been.

De tweede helft werd Musselkanaal steeds sterker, het speelde alleen maar de lange bal op de twee sterke spitsen en vanuit daar probeerde het gevaarlijk te worden. Een stilstaande situatie, nu een vrije bal, was nodig om de verdiende gelijkmaker te noteren. De middenvelder ging achter de bal staan en schoot de bal kiezelhard en schitterend in de kruising. Vervolgens leek Musselkanaal door te drukken, enkele malen redde Bastin Kleinheerenbrink en een bal belandde nog op de lat. EMMS liet zich aftroeven, maar kreeg ook goede kansen op de bevrijdende tweede treffer maar telkens was daar weer de doelman.

Twintig minuten voor tijd kwam Justin Westerbeek in het veld om de middenlinie defensief te versterken, hetzelfde moment moest EMMS ook met tien man verder doordat Glenn ter Wielen zijn tweede gele kaart pakte na aanmerkingen op de zeer matige scheidsrechter. De scheidsrechter schrok zelf van de beslissing maar kon niet meer terug. A-junior Kevin Marissen maakte een kwartier voor tijd zijn debuut in het eerste elftal en moest met zijn snelheid zorgen voor dreigen en deed dit goed. Jord Anbergen probeerde het hard van afstand, maar trof de vuisten van de keeper.

Dat de scheidsrechter niet rechtlijnig floot werd bevestigd, Maurice Kosse werd tot tweemaal toe hard van achteren neergeschopt maar de scheidsrechter verzuimde om de rode kaart te presenteren. Enkele minuten voor tijd kwam EMMS met tien man dan toch op voorsprong, met een goede interceptie vond Justin Westerbeek de mee opgekomen verdediger Emiel Kosse, die gaf de bal voorlangs op Maurice Kosse en die schoot tegendraads raak.

Het verzet van Musselkanaal was gebroken en in de blessuretijd werd het ook nog 1-3, Jord Anbergen ging alleen op de doelman af en eindelijk kwam hij als winnaar uit deze strijd. Een zwaarbevochten zege, het voetbal was zeer matig en onrustig, maar op karakter wist EMMS de zege binnen te harken. Komend weekend is EMMS vrij, donderdag speelt het een oefenwedstrijd tegen Avereest.