EMMS 2 start uitstekend in 1e klasse Noord

EMMS 2 is uitstekend gestart in de 1e klasse Noord. Het vierde duel, afgelopen zondag in Erica, leek te eindigen in een tweede zege op rij. Echter besloot de scheidsrechter het duel na een klein opstootje en commentaar van de aanvoerder van de thuisploeg te staken, waardoor het aan de KNVB is hoe het duel gaat eindigen of verder gaat.

Het team van Hans Werink (coach, trainer, verzorger en mental coach) is dit jaar, na een derde promotie op rij, te bewonderen in de 1e klasse. Vanuit de A’s zijn er 3 spelers aan de selectie toegevoegd, waarmee het afscheid van Mark Bosman goed opgevangen is. In de voorbereiding lieten de drie nieuwelingen, Sam Hutten, Michael van Dijk en Daan van der Meulen, al zien over de juiste kwaliteiten te beschikken. EMMS ging dus met vertrouwen de onbekende tegenstanders tegemoet. In de eerste twee competitiewedstrijden was het vooral de verdediging die uitblonk. Beide wedstrijden, tegen Valthermond en Zuidwolde eindigden in 0-0.

In de derde wedstrijd, thuis tegen Ruinen, volgde de eerste driepunter van het seizoen. Na een 0-1 achterstand, zorgden doelpunten van Renco Boertien, Martijn Eggen en Niek Kosse voor een 3-1 voorsprong. Omdat er nog 1 tegendoelpunt volgde, zou de einduitslag 3-2 worden.

De vierde wedstrijd van het seizoen was de uitwedstrijd bij het nog puntloze Erica. Ondanks dat het team nog geen punten had, was EMMS toch gewaarschuwd. Ze verloren onder andere maar nipt van titelkandidaat Steenwijker Boys. Direct na het eerste fluitsignaal werd duidelijk dat EMMS 2 het vandaag lastig zou krijgen. De thuisploeg was met name op het middenveld maar moeilijk af te stoppen en de roodhemden hadden hun handen vol aan de actieve Drenthen.

De verdediging van EMMS stond echter opnieuw goed geposteerd. Gelegenheidsdoelman Bryan Arkes liet bij de enkele keer dat de thuisploeg toch gevaarlijk werd, zien dat hij ook prima als doelman uit de voeten kan. Na een klein half uur spelen besloten de voorwaartsen van EMMS druk te zetten op de matig voetballende achterhoede van de thuisploeg. De keeper liet zich hierbij verrassen door Robin Eggen en speelde de bal te laat weg. De sliding van de jongste Eggen was perfect getimed en de bal verdween in het net. Geen mooie, maar wel een belangrijke treffer: 0-1.

Even later moest de doelpuntenmaker het strijdperk verlaten met een hamstringblessure. Zijn vervanger was Mitchell Westerbeek. EMMS beperkte zich in het restant van de eerste helft tot verdedigen en leek met een voorsprong de rust te bereiken. Dit gebeurde echter niet. Een goede aanval van de thuisploeg over de linkerflank, leidde tot een mooie voorzet. Bij de tweede paal stond EMMS te slapen en kon een van de middenvelders de bal van dichtbij in het lege doel volleren: 1-1. In de rust werd het strijdplan voor de tweede helft doorgenomen en werd duidelijk dat een nederlaag vandaag zeker voorkomen kon en moest worden. Martijn Eggen kon helaas niet verder na de rust en werd vervangen voor de weer herstelde Ronald van der Felz.

In de tweede helft voetbalde EMMS een stuk beter en kwam het er zelf een aantal keren gevaarlijk uit. Na een kwartier leidde dit zelfs tot een nieuwe voorsprong. Tom Schlepers zette vol druk op de Ericaanse aanvoerder en die raakte daardoor de bal geheel verkeerd. Tom kreeg daardoor een schietkans en met een mooie boogbal lobde hij de bal over de ver uitgekomen keeper: 1-2! Erica begon zich hierna steeds meer tegen de scheidsrechter te keren, al waren ze hier in de eerste helft ook al drukker mee dan met hun eigen spel. De scheidsrechter maakte inderdaad fouten, maar Erica liet hierna zien nog grotere fouten te kunnen maken…

De thuisploeg kreeg, doordat EMMS wat verder naar voren voetbalde, meer ruimte en creëerde grote kansen. Maar die waren aan geen van de Ericanen besteed. De ballen verdwenen in de ballenvanger, naast, over de ballenvanger of in de handen van de grijpgrage Bryan. De grootste kans was er een voor de spits van de thuisploeg. De bal werd door de linksbuiten prima teruggelegd op de spits, die rond de 11 meter stond. Bryan en zijn verdediging waren al gezien, maar de spits presteerde het toch om de bal op de lat te schieten en daarmee ontsnapte EMMS aan de gelijkmaker. Niet lang daarna was de aanvoerder opnieuw betrokken bij een opstootje. Na een verloren duel trapte hij een van de EMMS-ers na, waarna er een opstootje ontstond. Blijkbaar vond de scheidsrechter dit zo erg, dat hij besloot het duel meteen te staken. Aangezien hij meteen het veld afliep en er absoluut niet te praten viel over een hervatting van het duel, besloten beide teams ook maar de douche op te zoeken. Met nog 13 minuten op de klok en een 1-2 stand is de wedstrijd dus nog niet afgelopen en zijn de punten nog niet binnen. Met een onbevredigend gevoel werden de eerste groene knuppels bevrijd van hun doppen.

Het tweede elftal zal aanstaande zondag tegen Beilen proberen om de ongeslagen status te behouden. De wedstrijd op De Kei start om 11.00 uur.