Ome Dries winnaar van zeer geslaagde 1e editie van KeiLeague
Op donderdag 14 mei vond de eerste editie van de KeiLeague plaats. Vooraf was al duidelijk dat er met 20 deelnemende teams veel animo was om op Hemelvaart weer eens wat te organiseren bij v.v. EMMS. Het traditionele familietoernooi stopte jaren geleden om diverse redenen en ook vanwege een gebrek aan interesse.
De club en enkele vrijwilligers wilden jaren later toch weer een poging doen om een leuk evenement op te zetten, zodat er ook in Slagharen eindelijk weer eens wat te doen was op Hemelvaartsdag. Op de dag zelf bleek de behoefte aan een dergelijk evenement groot te zijn en met naar schatting ca. 750 bezoekers was het meteen een groot succes.
Voetbaltoernooi 7 tegen 7
De KeiLeague draaide ten eerste vooral om de strijd om de KeiCup. Op vijf speelvelden van ca. 35 x 50 meter werd er in zeventallen gestreden voor elke meter en elk doelpunt. Doordat er maar liefst 16 van de 20 teams naar de tweede ronde zouden gaan, was het vooral spannend wie bij de vier verliezers zou horen.
Poulefase
In poule A, in de Prins Anbergen Arena, bleek dat de oude strijders van Club Surprise het niet troffen met de poule-indeling. Ondanks de geleverde trainingsarbeid in de weken voor het toernooi, kwam het toch net een maatje tekort. Mede doordat spelmaker (kleine) Andre Hertsenberg al snel de strijd moest staken, bleef de doelpuntenproductie steken bij twee goals. Met 15 goals tegen en 3 dikke nederlagen, bleek dit niet voldoende om uitschakeling te voorkomen.
Ook poule B, in Estadio Emmy, leverde een uitschakeling op. Na 3 nipte nederlagen moest het team van DOS de strijd staken. Later in de kantine bleken de spelers van DOS over een uitstekende derde helft te beschikken, hulde!
In poule C had het enige volledig damesteam het in de Hairena lastig om tot kansen te komen. Slechts 1 doelpunt werd er gescoord en doordat de verdediging en de keeper het doel niet geheel schoon konden houden, was dat doelpunt niet voldoende voor een punt. Met een doelsaldo van 1 – 39, moesten ook de Roze Ballers afscheid nemen van het toernooi. Later zouden ze toch nog een prijs pakken, zo bleek in de tent.
In poule D werd er ook in het Meijer Maracana hard gestreden om de punten. Ome Dries en de Spinklosstraat deelden hier de lakens uit, waarna de Veteranen afrekenden met DKZ. DKZ haalde geen enkel punt en moest ook vroegtijdig aan het bier, maar dat vonden ze geen straf zo bleek.
Op het White Hart De Jong & Laan ging de strijd gelijk op. Good Old Familie Arkes leek daar op weg naar de poulewinst, maar De Knikkende Knieën staken daar een stokje voor en wonnen op doelsaldo de poule. Met 1 puntje voegde De Jong & Lomp zich bij de andere 15 teams die zich plaatsten voor de 8e finales.
8e finales & kwartfinales
In de 8e finales bleek het kwaliteitsverschil tussen de teams in enkele wedstrijden te groot. Zo won Koie Keije met liefst 5-1 van De Jong & Lomp en slachtte Ome Dries de Familie Fikken met 5-0. Het sprookje van de Veteranen eindigde ook in de tweede ronde, waarin men met 3-0 verloor van DOS ’63. Ook de Spinklosstraat en SlaLimCo wonnen hun wedstrijden met 5-0 en plaatsten zich voor de kwartfinales.
De andere twee 8e finalewedstrijden waren een stuk spannender. Shoot-outs moesten daar de beslissing brengen. In de Prins Anbergen Arena schakelde de Familie Arkes de Hondekoppen uit, door deze lastige shoot outs beter te nemen. In de Hairena bleek Grote Gran de zenuwen beter onder controle te hebben dan de Knikkende Knieën, die inmiddels al een stuk of 7 knieën uit had zien vallen. De in het prachtige Schagen-groen gestoken ploeg, liet vervolgens in de kantine zien dat het zich gespaard had tijdens de wedstrijden en de polsen en kelen bleken in uitstekende vorm te verkeren.
Onder leiding van 4 zeer goede scheidsrechters werden tegen half 3 de kwartfinales gespeeld. Scheidsrechter Erwin “Gozebuyuk” van der Most zag Koie Keije winnen van DOS ’63 en onder leiding van Koos de Vent won Ome Dries overtuigend van Gurbe. Grote Gran had vervolgens onder het toeziend oog van Bernard “Collina” Arkes minder moeite dan in de 8e finales en won met 2-0 van SlaLimCo. De strijd tussen de Familie Arkes en de Spinklosstraat werd een ouderwetse kraker. Het spel golfde op en neer en pas bij de 3-2 moest de Spinklosstraat zich gewonnen geven.
Halve finales
In de Prins Anbergen Arena vond de strijd tussen de Koie Keije en Ome Dries plaats. De spanning en lengte van het toernooi begon langzaam hun tol te eisen. Met name bij Koie Keije, die in de voorgaande wedstrijden een uitstekende indruk achterlieten, werd het spel steeds minder. Het ervaren team van Ome Dries, onder leiding van Robin Arkes die de lijntjes uitzette, maakte hier dankbaar gebruik van. Na de officiële speeltijd was het 1-1, waardoor de beslissing opnieuw via de shoot-outs moest komen. Bastin Kleinheerenbrink bleek hierin een onneembare vesting voor Koie Keije. Met name hierdoor plaatste Ome Dries zich voor de finale.
In de andere halve finale, in Estadio Emmy, besliste Sebastiaan Kleinheerenbrink met een prachtig doelpunt de wedstrijd. Zijn lob over de uitkomende keeper van de Familie Arkes bleek voldoende voor Grote Gran en een plaats in de finale.
3/4e plek en finale
De strijd om de derde plek werd beslist via shoot-outs. Daarin bleek Koie Keije nog net genoeg energie over te hebben om de Familie Arkes te kloppen. Laatstgenoemde eindigde hiermee op een knappe, maar ondankbare 4e plaats. Koie Keije mocht later in de tent de beker voor de 3e plaats in ontvangst nemen, een mooie prestatie.
De grote finale was zeer spannend en werd door de ervaren Koos de Vent uitstekend begeleid. Zowel Grote Gran als Ome Dries bleken niet meer al te fit te zijn en liepen op hun laatste benen. Ome Dries durfde het vervolgens wel op shoot-outs te gokken, met Bastin Kleinheerenbrink als keeper. Grote Gran bleek niet bij machte om dat te voorkomen en dus kreeg de finale een ultieme climax.
Net als in de vorige ronde was Bastin ook nu weer niet te kloppen. Zelfs Jorunn en Sebastiaan Kleinheerenbrink konden hun teamgenoot bij EMMS 1 niet kloppen en daardoor bleek de verzilverde shoot-out door Jord Anbergen (ook al van EMMS 1) de winnende. Ome Dries werd hiermee de verdiende winnaar van de KeiLeague en mocht in de tent na afloop vanuit de handen van prijzenvoorzitter Henry Bosman de beker voor de 1e plek en de wisseltrofee in ontvangst nemen.
Kinderplein & feesttent
Ondanks het voorspelde wisselvallige weer, wat in de middag met name erg mee bleek te vallen, was het kinderplein in de kantine en op het kunstgrasveld een groot succes. Tijdens de regenbuien lieten kinderen hun haar doen bij Bianca van Kappers Anno Nu of lieten ze zich prachtig schminken bij Arnelia van Face 2 Schmink. Ook was er in de kantine een kleurtafel ingericht.
Op het kunstgrasveld werd er flink gesprongen op de springkussens, gerend en gevlogen op de stormbaan en werd er flink gevoetbaldart op het levensgrote opblaasbare dartbord. Door de geweldige sponsoring van de Henk Bemboom Stichting, Slagerij Hoff, Sanders & Temmink, Haverkort Eten & Drinken en Hekbouw Drenthe was het mogelijk het kindergedeelte zo goed mogelijk in te richten.
De enorme hoeveelheid mensen zorgde helaas wel voor lange wachtrijen bij de snackkar van ’t Smulhuuske, die de grote vraag maar moeilijk aan kon. Een aandachtspunt voor de volgende editie, die er zeker gaat komen.
In de feesttent werd het ondertussen steeds gezelliger. Nadat DJ Melvin de mensen in de tent en kantine al wat opgewarmd had met leuke platen, was het om 17.00 uur de beurt aan The Whales. De jonge Slagharense band in opkomst liet horen dat ze een uitstekend feestje kunnen maken. Met een zeer divers repertoire speelden ze voor iedereen wel iets leuks. Met name bij het bekende Baila de Gasolina werd de tent afgebroken door de vele aanwezigen.
Na The Whales mocht DJ Melvin weer los en dat deed hij volop. De eindtijd van 20.00 uur werd niet gehaald en rond 21.00 uur was het mooi geweest. In de kantine werd vervolgens nog even nagepraat en kon de organisatie terug kijken op een zeer geslaagde dag.
De komende editie van de KeiLeague zal plaatsvinden op 6 mei 2027, dus zet deze maar vast in jullie agenda!
We willen tot slot alle sponsoren, vrijwilligers, het bestuur van v.v. EMMS, The Whales, DJ Melvin en natuurlijk alle deelnemende spelers en bezoekers bedanken voor dit geweldige evenement.