Geen 1,5 m afstand meer voor JCLE jeugd (13-18 jaar)

Kinderen in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar hoeven vanaf 1 juni bij het sporten geen 1,5 meter afstand meer in acht te nemen. Dat melden onder meer sportkoepel NOC*NSF en sportbonden KNVB en KNHB op hun websites. Het is één van de versoepelingen van de coronamaatregelen in de sportsector die het kabinet gisteren presenteerde.

Eerder, op 29 april, werd het sporten voor kinderen bij hun sportclub al toegestaan. De afstandsregel werd toen bij jongeren onder de 13 jaar al direct losgelaten. De oudere jeugd moest nog oppassen en afstand houden. Dat wordt over vier dagen dus versoepeld. De versoepeling geldt overigens alleen bij het trainen, daarna worden de kinderen weer geacht de regels omtrent ‘social distancing’ in acht te nemen. Sportwedstrijden blijven verboden, aldus het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Het oprekken van de leeftijdsgrens maakt het voor sportclubs mogelijk meer jeugd tegelijkertijd op hun velden te laten trainen. De kinderen van 13 tot en met 18 jaar hoeven nu niet alleen geen onderlinge afstand meer te bewaren ten opzichte van hun leeftijdsgenoten, maar ook niet meer ten opzichte van jongere kinderen.

Het is één van de versoepelingen in het pakket dat de sportsector betreft en gisteren door het kabinet werden gepresenteerd. Rutte & co besloten ook dat binnensportaccommodaties, sportscholen en sportkantines per 1 juli, onder voorwaarden, weer open mogen. Die opening was oorspronkelijk per 1 september voorzien.