v.v. EMMS zet flinke stap richting duurzaamheid

Als je goed kijkt bij binnenkomst op sportpark ‘De Kei’ kun je ze al zien liggen: 39 zonnepanelen op de kantine van v.v. EMMS. Met deze zonnepanelen, met een totaal vermogen van ongeveer 12 kW kan bijna driekwart van het elektriciteitsverbruik van de kantine en de veldverlichting op een duurzame manier zelf worden opgewekt. Het leidt daarmee tot een forse reductie van de energiekosten en de vereniging zet een flinke stap richting duurzaamheid.

De zonnepanelen konden worden gerealiseerd door diverse bijdrages binnen de vereniging: zowel de Club van 100, de Supportersvereniging als het bestuur hebben er aan bijgedragen. Daarnaast is er nog subsidie ontvangen vanuit de subsidieregeling ‘Energiebesparing en duurzame energie sportaccomodaties’.

Het systeem is begin dit jaar gerealiseerd in samenwerking met Totaal Techniek Anbergen. Na de eerste zonnige dagen van het jaar, blijkt het systeem naar alle tevredenheid te werken.

Voor het komende jaar is het doel om met energiebesparende maatregelen het elektriciteitsverbruik terug te brengen, zodat de zonnepanelen de volledige 100% kunnen leveren. Hiervoor wordt bijvoorbeeld in samenwerking met Grolsch gekeken naar energiezuinige bierkoeling.