EMMS geklopt in de slotfase tegen SVV’04

Wie achteraf de statistieken erbij pakt, zal denken dat het een ordinaire schoppartij was in Schoonebeek. Niets was minder waar, een sportieve strijd met een schandalig presterende scheidsrechter die zijn rol het belangrijkst van de middag vond.

EMMS nog zonder Erik Kosse begon slap en inspiratieloos aan het duel, SVV’04 liet in de beginfase zien dat het een betere instelling had dan de Slagharense afvaardiging. Bastin Kleinheerenbrink moest tweemaal handelend optreden.

Nadat SVV’04 niet slagvaardig genoeg was, besloot de Friese scheidsrechter een ‘handje’ te helpen. Een kopbal werd op de lijn gekeerd en weggewerkt door Rick Nijkamp, de scheidsrechter zag als enige dat de speler de bal van de lijn sloeg en gaf een penalty en een directe rode kaart. Henry Bosman kreeg de kaart gepresenteerd, maar dit werd later door Rick Nijkamp zelf gecorrigeerd.

Ondanks dit debacle mocht EMMS ook wel in de spiegel kijken, het was telkens te laat en kreeg geen grip op SVV. Toch kreeg EMMS een goede mogelijkheid, maar in tweede instantie wist Yuri Hertsenberg de bal niet achter de doelman te werken. Jeffrey Klok en Bastin Kleinheerenbrink leidden samen de 2-0 in, de terugspeelbal was te kort en Bastin Kleinheerenbrink twijfelde te lang, de aanvaller overwon de tackle van Bastin en schoot de bal in het lege doel.

De leidsman gaf nog een gele kaart aan Maurice Kosse voor een faire tackle die hem in de tweede helft duur kwam te staan. 2-0 achter en met tien man, dat beloofde niet veel goeds voor de tweede helft. EMMS bewees het tegendeel, want met een hecht collectief en passie was EMMS zelfs de betere in Schoonebeek, in de omschakeling probeerde het gevaarlijk te worden. Henry Bosman jaagde door na een klutssituatie en vanaf de achterlijn bereikte hij het hoofd van Jord Anbergen en die knikte van dichtbij raak. SVV’04 dacht dat ze er al waren en voetbalde niet meer, het werd nog wel gevaarlijk middels een kopbal van de verdediger maar Bastin Kleinheerbrinke keerde katachtig.

Halverwege de tweede helft kwam EMMS zelfs op gelijke hoogte, SVV’04 werkte de bal niet voldoende weg en de bal belandde bij Maurice Kosse, de aanvoerder zag de keeper te ver voor het doel staan en stiftte de bal over de doelman. Een sensationele onverwachtse comeback, misschien zat er wel meer in het vat want de scheidsrechter besloot de middenvelder van de thuisclub ook maar te belonen met zijn tweede gele kaart want dan viel er weer wat te schrijven.

Glenn ter Wielen, koud in het veld leek EMMS bijna op voorsprong te schieten maar kon net niet bij de bal. Tien minuten voor het einde van de wedstrijd liep Maurice Kosse tegen zijn tweede gele prent aan, hij raakte de bal voordat de middenvelder er aan kwam alleen de scheidsrechter besloot anders.

De wedstrijd werd nog gekker want in de negentigste minuut raakte Arjan van der Most de verdediger in het strafschopgebied en nu had de scheidsrechter het eindelijk bij het goede eind. Hij deed er wel een schepje bovenop door te provoceren en uit te dagen na de frustraties van de EMMS-spelers, Jeffrey Klok kreeg even later ook zijn tweede gele kaart. Bastin Kleinheerenbrink ging naar de goede hoek maar het schot was hem te machtig.

Een goede dag voor SVV’04 en de KNVB, een mindere voor EMMS en de penningmeester. EMMS is nog niet geheel veilig dus er is nog werk aan de winkel.