EMMS 2 op dramatisch veld ruim langs Protos

Het tweede elftal heeft op de eerste decemberzondag definitief aansluiting gevonden bij de top 3 in de competitie. Uit bij Protos was het na 45 minuten al 0-4 door doelpunten van Pater, Nijkamp en Boertien (2). In de tweede helft kwamen daar nog 2 doelpunten van Tom Schlepers bij, zodat EMMS met een 0-6 overwinning huiswaarts keerde.

Op een regenachtige en koude zondagmorgen verzamelden de spelers en technische staf zich al om 8.30 uur op sportpark De Kei. In Steenwijksmoer stond deze ochtend namelijk het duel tussen Protos en EMMS op het programma. Bij winst zou EMMS het gat naar de tegenstander van vandaag vergroten naar 6 punten. De selectie werd vandaag aangevuld vanuit het eerste met Sander Pater en Rick Nijkamp. Daarentegen stond het duo B&H Mitchell Westerbeek, Bryan Arkes en Jeffrey Arkes af aan de selectie van het derde, “IJzeren” Gerry Schlepers kon de heren goed gebruiken.

Waar vooraf al voor gevreesd werd, werd duidelijk toen de selectie het veld onder de rook van Coevorden betrad. Nou ja, een veld? Boer Bosman zou hier z’n koeien nog niet op laten grazen uit angst dat hij Bertha 44 t/m 56 voorlopig in een rolstoel naar de melkmachine zou moeten rollen. Goed voetbal was in deze knollentuin niet mogelijk. Lange halen, gauw thuis was het advies. Na het eerste fluitsignaal van de clubscheidsrechter leek de thuisploeg hier het beste mee om te kunnen gaan. Een lange bal werd door de linksbuiten op waarde geschat. Zijn voorzet dwarrelde bijna over Wessel Kriens het doel in. De David Seaman look-a-like kon echter net z’n vingertoppen tegen de bal aan krijgen en drukte het leder tegen de lat.

Al snel kreeg EMMS het duel onder controle, helemaal toen Sander Pater een perfecte voorzet van Martijn Eggen tegendraads binnenkopte. De tweede fatsoenlijke aanval van de dag, nadat de oudste Eggen eerder zelf een goede kans onbenut liet. De 0-1 gaf EMMS wat rust. Na krap een half uur was daar plots de 2e treffer. Een schot van Rick Nijkamp, die richting de verre hoek ging, werd door Renco Boertien onbedoeld van richting veranderd. De bal ging met een boogje over de kleine doelman en viel in het doel: 0-2. Van goed voetbal was amper sprake in de eerste helft. Het waren vooral lange ballen en duels. Af en toe werd er aardige getikt en elke keer waren het de bezoekers die dit deden. Op slag van rust besliste de uitploeg uit zo’n moment de wedstrijd. Met een uiterste krachtsinspanning kreeg linksback Ronald van der Felz de bal bij Rick Nijkamp. De rechtsbuiten kreeg hierdoor een vrije kans en faalde alleen voor de keeper niet: 0-3.

De derde treffer was niet de laatste, want in de blessuretijd van de eerste helft was opnieuw aanvoerder Boertien het goudhaantje. Deze keer was hij alert in de klus en schoot hij de bal hoog in de netten: 0-4. Met een comfortabele voorsprong op zak konden de manschappen zich opwarmen aan de thee.

In de tweede helft probeerde Protos het nog wel en was het voor EMMS zaak om tegen te houden. Dat kan het goed, getuige de minste tegentreffers in de competitie. Toen de thuisploeg uitgeraasd was, gingen de roodhemden maar op jacht naar meer doelpunten. Uitblinker Niek Kosse was ernstig op zoek naar een doelpunt, maar dit bleek erg lastig. Wel was hij erg belangrijk als aanspeelpunt. Na exact een uur spelen gaf hij invaller Tom Schlepers een niet te missen kans: 0-5.

Nog geen 10 minuten later was het diezelfde Schlepers, met zijn 5e goal in de laatste 3 wedstrijden, die ook de 0-6 op het bord zette. Weer was Kosse de aangever. In de slotfase was Martijn Eggen nog dichtbij een treffer, maar zijn bekeken schot belandde op de deklat. Na precies 90 minuten vond de scheidsrechter het mooi geweest en was EMMS weer 3 punten rijker. Door de zege doet EMMS goede zaken en staat het gedeeld 3e op de ranglijst. Volgende week volgt het laatste duel voor de winterstop, thuis tegen Ruinerwold.