EMMS 2 knokt zich langs Dedemsvaart in enerverende derby

Het tweede elftal van EMMS heeft het seizoen geopend met een knappe zege op aartsrivaal SV Dedemsvaart. Op de eigen Kei werd het door een doelpunt van Niek Kosse in de eerste helft 1-0. Toen de scheidsrechter na bijna 100 minuten voor het laatst floot, bleek dit ook de eindstand te zijn.

Op een prachtige nazomer zondag stond voor EMMS 2 de eerste competitiewedstrijd van het seizoen ‘17/’18 op het programma. Het team van Ben en Hans heeft tijdens de zomerstop een aantal mutaties ondergaan en gaat het hiermee proberen in de 2e Klasse Noord. Ten opzichte van de selectie van vorig jaar, zijn er diverse nieuwe gezichten te bewonderen. Het duo BH heeft vorig jaar Sander Pater, Arjan van der Most en Justin Westerbeek klaargestoomd voor het eerste, waar de drie spelers dit jaar deel uitmaken van de selectie. Daarnaast namen Gerhard Hein en Thomas van den Berg afscheid van EMMS. Werk voor de technisch directeur dus in de zomer. Jongelingen Jeffrey Arkes en Dion Pieper werden toegevoegd aan de selectie en Wessel Kriens werd als keeper gecontracteerd. Verder kwam Niek Kosse terug op zijn beslissing om te stoppen. Al met al heeft het 2e weer een uitstekende selectie, die in staat moet worden geacht om uit de onderste regionen te blijven.

SV Dedemsvaart, de kampioen in de 3e klasse van vorig seizoen, kwam op de eerste speeldag meteen op bezoek. EMMS besloot om vandaag vanuit de verdediging te voetballen en SVD het spel te laten maken. Hier leek het in de eerste 20 minuten echter niet op. De thuisploeg was duidelijk de bovenliggende partij en creëerde een aantal kansen. Het duurde tot de 15e minuut voordat het overwicht in de score werd uitgedrukt. Goed doorgaan van de beste man aan EMMS zijde, Jeffrey Arkes, leverde balbezit op. Via Floris de Weerd werd Martijn Eggen aangespeeld. Deze gaf een scherpe voorzet op spits Kosse. Deze faalde niet en kopte de bal in het net: 1-0 na een prachtige aanval.

Even later liet EMMS een aantal goede kansen liggen op een ruimere marge. Dit kwam de thuisploeg bijna duur te staan. SVD kwam steeds beter in de wedstrijd en was in het restant van de eerste helft de bovenliggende ploeg. Een aantal grote kansen werd gemist of werden door doelman Kriens uit het doel gehouden. De roodhemden waren blij dat het na 45 minuten even kon uithijgen.

Na rust drongen de bezoekers meer aan, maar was het EMMS die de beste kansen creëerde in de omschakeling. Grote mogelijkheden voor Arkes en Robin Eggen gingen verloren en dus bleven de bezoekers in de wedstrijd. Even leken de Keibewoners toch te capituleren, maar was het de nieuwe grensrechter Rob Nijkamp die buitenspel geconstateerd had. De treffer ging dus niet door. Aan de andere kant gebeurde even later hetzelfde, toen Robin Eggen na een prachtige solo van linksback Ronald van der Felz alleen voor de keeper niet faalde. De grensrechter van SVD stond echter met de vlag in de lucht, waardoor ook deze treffer geannuleerd werd.

In de laatste 10 minuten was het voor EMMS vooral tegenhouden. Met een enorme inzet en beleving slaagde de thuisploeg om SVD van het eigen doel te houden en werden de bezoekers wanhopig. Na bijna 10 minuten blessuretijd floot de scheidsrechter voor het einde en waren de zwaarbevochten 3 punten binnen. Een verrassend resultaat toch wel. EMMS won hierdoor voor de derde keer op rij van SVD 2, een prachtig resultaat. Het bij vlagen goede voetbal en de eenheid die EMMS uitstraalde biedt goede hoop op een mooi seizoen. Volgende week gaan de roodhemden op bezoek in Steenwijk op jacht naar een tweede driepunter.