EMMS 2 plaatst zich voor nacompetitie

EMMS heeft zich met 2 overwinningen binnen 5 dagen geplaatst voor de nacompetitie. Eerst werd er na een uitstekende 2e helft gewonnen bij laagvlieger VV Steenwijk. Robin Eggen was in die wedstrijd met 3 doelpunten de grote man. 4 dagen later bleek een andere degradatiekandidaat, Germanicus, op de eigen Kei een stuk taaier. Met de hakken over de sloot werd er met 2-1 gewonnen. De winnende treffer werd door invaller Ewout Arkes binnengekopt.

Laagvlieger VV Steenwijk was op zondag 13 mei op en top gemotiveerd om de bezoekers het heel lastig te maken. De plaatsgenoot van kampioen Steenwijker Boys kon de punten in de strijd tegen degradatie goed gebruiken. EMMS had om verschillende redenen een krappe selectie van slechts 12 man. Daarnaast was het behoorlijk warm en zou het dus een zware wedstrijd worden.

Al na 6 minuten moest EMMS na een verdedigingsfout van Bas Hein de 1-0 incasseren. Ook doelman Wessel Kriens kon hier niets aan veranderen. De Slagharenaren begonnen heel matig aan de wedstrijd en lieten zich in de beginfase overbluffen door de thuisploeg. Toch kwamen de roodhemden al snel weer langszij. Nog voor er een kwartier verstreken was, stond het alweer 1-1. Robin Eggen frommelde een goede voorzet van broer Martijn binnen: 1-1. Veel meer gevaar creeerden beide ploegen niet voor rust, al liet Niek Kosse nog een levensgrote kans liggen. Floris de Weerd onderschepte de bal en zette de spits meteen alleen voor de doelman. Kosse twijfelde echter te lang en verprutste de kans. Dit paste geheel bij de slechte eerste helft van het tweede elftal.

Na een donderspeech in de rust kwam EMMS in de tweede helft een stuk beter voor de dag. Bijna elk duel werd gewonnen, er werd gestreden en af en toe goed gevoetbald op een vreselijk ‘veld’. Mark Bosman en Mitchell Westerbeek verklaarden na afloop hier de koeien nog niet op te willen laten lopen, gezien de kans op gebroken poten en slagroom in plaats van melk.

Al na 6 minuten in de tweede helft was het raak. Weer was Martijn de aangever en broer Robin de afmaker: 1-2. Hiermee leek ook het verzet van Steenwijk gebroken. Het duurde echter nog ruim 20 minuten voordat de bezoekers het duel helemaal in het slot gooiden. Wederom Robin was het eindstation van een goede aanval. Na een pass van Renco Boertien completeerde de jongste Eggen zijn hattrick: 1-3. Nog geen minuut later en een kwartier voor tijd, zorgde Tom Schlepers voor het slotakkoord. De invaller rondde een voorzet van Robin Eggen uitstekend af. Hiermee was het duel gespeeld en mocht EMMS weer drie punten bijschrijven, waardoor het in de race blijft voor de nacompetitie voor promotie naar de 1e klasse!

Op donderdagavond 17 mei kwam Germanicus naar de Kei. Een paar weken eerder was EMMS in Coevorden nog de terechte winnaar, dus de bezoekers zinden op revanche. De geel-zwarten hadden de punten hard nodig en de thuisploeg wilde voor een mooi koppeltie publiek de punten thuishouden. Met Marco Werink als rechtsbuiten startte EMMS goed aan de wedstrijd. Al na 3 minuten zorgde een steekpass van middenvelder Floris de Weerd er voor dat Tom Schlepers alleen op de doelman af kon. Tom faalde niet en schoof de bal eenvoudig binnen: 1-1. De rood-witten misten vervolgens een aantal goede kansen op een verdubbeling van de score en dat kwam ze al snel duur te staan. Binnen 10 minuten na de openingstreffer was het namelijk al 1-1, na een goede aanval van de ploeg uit Coevorden. EMMS had vervolgens moeite om het spel te maken en had vooral problemen met het spel van oud-EMMS-er Frank Spijker. Toch kwam de thuisploeg voor het rustsignaal opnieuw op voorsprong. Invaller Ewout Arkes (hij had de geblesseerde Marco Werink vervangen) kopte uitstekend binnen uit een goede hoekschop van Tom Schlepers. Zo kon EMMS toch met een voorsprong de rust in.

Na rust werd het een ware uitputtingsslag voor de ervaren (maar niet bepaald jonge) ploeg van B&H. EMMS moest knokken voor elke meter en deed dit dan ook. Het spel was in de tweede helft niet om over naar huis te schrijven, maar op karakter hield de thuisploeg het eigen doel dicht. Het scoorde zelf ook niet meer, waardoor met 2-1 de overwinning werd binnen gesleept. Met deze overwinning kon EMMS de nacompetitie voor promotie eigenlijk niet meer ontlopen.