EMMS 2 klopt in Siberische kou tegenstander Ruinerwold

Op het eigen De Kei heeft EMMS 2 in de eerste wedstrijd na de winterstop een uitstekende overwinning behaald. Ruinerwold werd na een 1-1 ruststand met 2-1 verslagen. Goudhaantje aan de kant van de thuisploeg was spits Niek Kosse die met twee treffers de gasten de das om deed. In de vreselijke kou waren de bezoekers niet ontevreden met deze das… maar punten kregen ze er niet voor.

Het duo Ben & Hans had na een periode met weinig trainingen op een ijzig koude zondagochtend de beschikking over 13 min of meer fitte spelers. Vanuit het derde werd het elftal aangevuld met Rob Vermeltfoort en Joeri Amsink, waar het tweede elftal zeer blij mee was. Tom Schlepers, Marco Werink en Robin Eggen waren afwezig, omdat ze ergens op de lange latten stonden. In de basis was er wel plek voor kersverse vader Renco Boertien. De aanvoerder oogde ondanks de slapeloze nachten opvallend fit.

Om half 12 werd het duel door de ervaren scheidsrechter op gang geholpen. In het begin van de wedstrijd oogde het spel van de thuisploeg erg onrustig en speelde het heel rommelig. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de gasten het gevaarlijkste waren. Dit leidde echter niet tot grote kansen en net toen EMMS het duel onder controle leek te krijgen, sloegen de bezoekers toch toe. Een lange bal achter de defensie van de thuisploeg bracht doelman Kriens aan het twijfelen. Deze twijfel zorgde ervoor dat de langharige doelman net te laat uitkwam. De bal werd door de spits langs Wessel getikt en in het lege doel geschoven. Een flinke domper na 20 minuten voetballen: 0-1.

EMMS was heel even onder de indruk, maar begon daarna toch beter te voetballen. Uitblinker Niek Kosse was een kwartier na de openingstreffer alert. Uit een rebound bij een corner reageerde de lange aanvaller als eerste en schoof de bal in het doel: 1-1. Er was nog wel even wat protest van Ruinerwold, omdat ze vonden dat de keeper gehinderd werd. Dit werd door de scheidsrechter echter resoluut weggewoven: geldig doelpunt. Renco Boertien was vervolgens met een kopbal ook nog dichtbij een doelpunt, maar zijn vrije kopkans eindigde op de paal. 1-1 bleek ook de ruststand.

Na rust kwam Bryan Arkes in het veld voor Mitchel Westerbeek en even later viel de oude rechtsback Anabolen Bassie uit. Joeri Amsink was zijn vervanger. Niet lang nadat de stevige aanvaller in het veld was gekomen, ging EMMS over rechts in de aanval. Een prachtige voorzet van de goed spelende Dion Pieper belandde wederom bij Niek Kosse. De spits schatte de voorzet van de Kleine Witte Condor op waarde en bleek opnieuw dodelijk in de afwerking: 2-1.

Na de 2-1 wilde EMMS het duel beslissen, maar ging slordig om met de mogelijkheden. Amsink was met een schot van een meter of 40 nog dichtbij, maar de volgende pogingen leken er niet op. Na Joeri probeerden Renco en Bryan het ook met kansloze pogingen vanaf de middenlijn. Zo viel er ook nog wat te lachen op deze gure februari zondag…

In het tweede gedeelte van de tweede helft ging de thuisploeg slordiger spelen en kwam Ruinerwold een aantal keren heel dichtbij. Doelman Kriens herstelde zich echter van het foutje in de eerste helft en hield EMMS keer op keer op de been. Een keer leek hij toch verslagen toen een bal via de binnenkant van de paal het doel in leek te gaan. De scheidsrechter floot al voor een doelpunt, maar de bal kwam keurig (voor de lijn) in de handen van Kriens. De leidsman verontschuldigde zich direct en liet gewoon doorspelen. Dit schoot bij de trainer van de tegenstander in het verkeerde keelgat. Met verschillende krachttermen gaf hij te kennen het niet eens te zijn met de fluitist. Deze stuurde de oefenmeester vervolgens weg.

In het restant van de wedstrijd werd vervolgens niet meer gescoord, waardoor EMMS weer 3 zwaarbevochten punten mocht bijschrijven. Hierdoor blijft het bovenin meedoen. Aankomende zondag heeft de KNVB alle wedstrijden inmiddels afgelast, waardoor de volgende wedstrijd op zondag 11 maart is gepland. Tegenstander op De Kei is dan Raptim.