Gezellige kaartavond in De Counter met klein gezelschap

Pokertoernooi
Het VV EMMS Open 2017 pokertoernooi werd een editie met slechts 12 deelnemers. Dit deed overigens niets af aan de gezelligheid deze avond, want gezellig was het! Onder de 12 deelnemers waren uiteraard beroepskaarters als Rob “the Duck” Vermeltfoort en zijn buur Henry Bosman. Good old Ton “Puck” Hertsenberg floot de wedstrijd van de dames speciaal wat eerder af om op tijd aan te kunnen sluiten aan de TV tafel.
Zoals altijd begonnen de meesten het toernooi afwachtend, maar na ruim een uur spelen en wat pretcilinders verder, volgde de ene re-buy na de andere. Na de eerste en enige pauze zaten alle 12 deelnemers nog in het toernooi. Dat veranderde al snel en de finaletafel werd na zo’n 2,5 uur pokeren gevormd. 8 spelers vochten uit wie zich de winnaar van het VV EMMS Open 2017 mocht noemen. Folds, raises, checks, flushes en six flesjes beer: er werd nauwelijks Nederlands gesproken in De Counter.

Barman Mark van der Steege hield goed het overzicht en voorzag iedereen op tijd van wat sportdrank. Kaarten is immers een conditioneel zware sport, zeker voor de rokers onder ons. Rond half 2 vormde zich de top 3. De Kosses (Martin en Erik) waren inmiddels geëlimineerd en vaste prijswinnaar Frank “Bluf” Verweg, de man met het glimmende voorhoofd Bas Hein en organisator (toevallig?) Floris de Weerd gingen uitmaken wie er met de 1e plek vandoor ging. Bas Hein sneuvelde als eerste en mocht een derde plek op z’n palmares bijschrijven. In een zinderende heads-up trok uiteindelijk Frank aan het langste eind en moest Floris genoegen nemen met een verdienstelijke 2e plek. Vanuit de handen van bestuurslid Erik “Frederik” Kosse ontving de top 3 een enveloppe met inhoud.
Toernooidirecteuren Brian Arkes en Floris de Weerd konden terugkijken op een geslaagde avond met een terechte winnaar. De volgende editie zal niet weer 1,5 jaar op zich laten wachten. In het voorjaar van 2018 zal er opnieuw een kaartavond volgen. Houdt hiervoor de website, TV, radio en overige media in de gaten.

Klaverjassen
Vrijdagavond was het ook weer de beurt aan de klaverjassers om de strijd aan te gaan. Er waren voldoende aanwezigen om twee tafels te bezetten. “Vaste waarden”, zoals de heren Arends junior, Arends senior en Maurice Kosse ontbraken jammer genoeg. Daarentegen waren er een verassend aantal nieuwkomers; Bart Anbergen, Lars Hudepohl en Frans Juurlink werden van harte welkom geheten. Voor meerdere spelers was het al een behoorlijke tijd geleden dat het spel met de troeven voor het laatst was gespeeld. De spelregels werden om die reden nog snel even doorgenomen.
Klokslag 9 uur werden de kaarten geschud. De eerste ronde leverde aan beide tafels direct een overduidelijk winnend koppel op. Hierdoor wisten verliezers Frans, Bart, Kevin Schlepers en Jeroen Dozeman al binnen het uur dat de prijzen deze avond vrijwel zeker aan hun neus voorbij zouden gaan…
De tweede ronde ging van start. Duidelijk merkbaar voor alle aanwezigen zat Rieks Kosse lekker in het spel. De normaal bij tegenslag enigszins luidruchtige voorzitter van de Supportersvereniging, focuste zich volledig in stilte op het spel. Niet voor niets zou later blijken! Na twee ronden waren het Rieks, Lars, Dennis Ekkel en Matthijs Boertjes die gingen bepalen hoe de prijzen verdeeld zouden worden.
Matthijs en Lars scoorden matig in de derde ronde. Rieks met 1688 punten prima, maar net niet voldoende om schoonzoon Dennis van de overwinning af te houden. Rieks werd 2e en Matthijs 3e. Rode lantaarndrager werd Bart, die naar verluidt nu al in training is voor de volgende klaverjasavond.
Al met al was het een geslaagde avond die we dit seizoen nog minimaal twee keer een vervolg willen geven. Hopelijk zijn de vaste waarden dan weer van de partij en vonden de nieuwkomers het leuk genoeg om terug te komen!