Interview hoofdtrainer v.v. EMMS 1: Johan Oldekamp

Dit jaar zal v.v. EMMS onder leiding staan van een nieuwe trainer, te weten Johan Oldekamp uit Erica. Hoog tijd dus voor een nadere kennismaking. Aan de hand van een aantal aandachtspunten is Johan gevraagd zichzelf te introduceren.

Persoonlijke introductie
Mijn naam is Johan Oldekamp, 45 jaar en woonachtig in Erica. Ik ben ruim 23 jaar samen met Heidi. Wij hebben 2 dochters Lois (13) en Maud (10). Ik ben al 12 jaar werkzaam bij L’oréal Professionnel als Rayon Manager in de regio Noord-Oost Nederland.

Loopbaan als voetballer en trainer
Ik heb altijd bij sc Erica gevoetbald van de F-jes tot en met het 1e, met als hoogtepunt kampioenschappen in de 3e klasse en 2e klasse. Op mijn 32e ben ik lager gaan voetballen en heb langzamerhand het trainerschap opgepakt. Eerst heb ik drie jaar lang de D1 en C1 van Erica getraind, daarna een jaartje Drenthina (als stage voor mijn TC2) en vervolgens 3 jaar Sc Erica 2, met een promotie naar de reserve hoofdklasse. Afgelopen twee seizoenen heb ik SVV’04 uit Schoonebeek in de 3e klasse zondag getraind. SVV zal komend seizoen één van onze tegenstanders zijn.

Belangrijkste uitgangspunten als trainer
Ik houd van aanvallend voetbal, met veel druk naar voren en bij balverlies de bal zo snel weer veroveren. Dit vereist veel voetbal conditie en discipline. Verder probeer ik altijd van onze eigen kracht uit te gaan en ga altijd het veld in met de intentie om te winnen.

Eerste indruk van vereniging EMMS
De eerste indruk is goed: mooie accommodatie en goede trainingsmogelijkheden. Verder vind ik het ook een pré dat wij de beschikking hebben over een kunstgrasveld. Dat geeft altijd weer voordelen tijdens het trainen in slechte weersomstandigheden.

Kwaliteiten selectie
De eerste indruk is dat wij een kwalitatieve selectie hebben die voor geen enkele tegenstander in deze klasse hoeft onder te doen. De selectie is wel wat aan de krappe kant, dus prioriteit is dat wij zo weinig mogelijk blessures en schorsingen moeten oplopen.

Voorbereiding seizoen
De voorbereiding staat helemaal in het teken van de spelers optimaal fit te hebben voor de start van de competitie. Wij hebben elf trainingen, de gemeente cup, één oefenwedstrijd en drie bekerwedstrijden om onze speelwijze te oefenen.

Doelstelling competitie
De doelstelling is om een stabiele 3e klasser te worden en niet steeds te jojo’en tussen de 3e en 4e klasse. Dus onze eerste doelstelling zal zijn om ons zo snel mogelijk veilig te spelen en van daaruit kijken wat er eventueel nog meer mogelijk is.

De ploegen die vorige jaren ook in de 3e klasse speelden ken ik allemaal redelijk tot goed en dat zijn er negen, verder zijn er vijf ploegen uit de 4e klasse afkomstig deze ken ik een stuk minder goed. Dalen en Sleen waren vorig jaar 2e en 3e in de competitie. Ik verwacht dat deze ploegen ook nu weer bovenin mee gaan draaien. Vorig jaar vielen alle beslissingen op de laatste speeldag zowel bovenin als onderin (er waren op de laatste speeldag maar liefst zes ploegen die nog in aanmerking kwamen voor degradatie of P/D wedstrijden). Ik verwacht ook dat dit jaar de onderlinge verschillen weer klein zullen zijn, met iedere week weer verrassende uitslagen.

Mening over Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi
Mooi evenement, zowel voor de spelers als het publiek. Hoe verder je in het toernooi komt, hoe mooier het wordt.

Nog iets toe te voegen?
Ik wens iedereen een fantastisch voetbalseizoen toe en hoop dat er elke week een mooie supportersschare ons komt steunen. De spelers en begeleiding gaan er vol tegenaan om elke wedstrijd een maximaal resultaat te halen!