EMMS 2 zet reuzenstap richting promotie naar 2e klasse

Op het eigen De Kei heeft het tweede elftal van v.v. EMMS een uitstekende overwinning geboekt. Met 4-1 was het veel te sterk voor de bezoekers uit Groningen, GVAV Rapiditas. Na een 2-0 ruststand door goals van Robin Eggen en Niek Kosse, werd de score in de 2e helft uitgebreid door opnieuw Eggen en invaller Emiel Kosse. Tussendoor schoten de bezoekers een vrije trap raak, zodat de einduitslag op 4-1 kwam.

Zonder trainer/coach Ben Kleinheerenbrink, afwezig door familieverplichtingen, wilde EMMS op zondag 21 mei zich een goede uitgangspositie creëren in het tweeluik met het Groningse GVAV Rapiditas. Hans Werink stond er gelukkig niet helemaal alleen voor en had in zijn geblesseerde zoon Marco (of Coco) een tactisch genie aan zijn zijde. De Werinkjes hadden vandaag niet de beschikking over de afwezigen Tom Schlepers, Elroy Mecklenfeld en Thomas van den Berg. Daar tegenover stond de terugkeer van Arjan van der Most, na een enkelblessure en Renco Boertien, na de veelbesproken blessure na een stoeipartij op het werk (of was het toch weer een dansblessure?). Ook Emiel Kosse sloot vanuit het eerste elftal aan bij de equipe. H&M toverden de volgende opstelling uit de hoge hoed: Gerhard Hein; Bas Hein, Renco Boertien ©, Justin Westerbeek, Mark Bosman; Martijn Eggen, Floris de Weerd, Ronald van der Felz; Kerwin Jansen, Robin Eggen en Niek Kosse.

Na een goede warming-up werd na het eerste fluitsignaal al snel duidelijk dat EMMS de betere ploeg was. Met een paar plaagstootjes was het dan ook de gevaarlijkste ploeg op De Kei. Het duurde echter een kwartier tot de eerste grote kans. Die was gelukkig wel meteen raak. Na goed voorbereidend werk van broer Frabbe, was het Robin Eggen die zeer beheerst afrondde. 1-0 na 17 minuten voetbal. Nauwelijks van de schrik bekomen, keken de bezoekers 2 minuten later al tegen een 2-0 achterstand aan. Een geweldige combinatie door het hart van het veld leverde een goal op. Robin Eggen gaf de bal op het juiste moment mee aan Niek Kosse en laatstgenoemde schoof de bal rustig in de verre hoek. Een geweldige tussenstand na 19 minuten.

De bezoekers uit Groningen konden hier, behalve wat gezeur, maar weinig tegenover stellen. Het was wachten op de 3-0. De roodhemden waren echter te slordig om de geboden kansen goed uit te spelen. Daarom veranderde er niets meer aan de score en bleef het 2-0 bij rust. Na het nodige vocht in de rust op deze warme zondag, begon EMMS met invaller Sander Pater voor de moegestreden Niek Kosse aan de tweede helft. Daarin hetzelfde beeld als in de eerste 45 minuten. Een aanvallend EMMS en een teruggetrokken GVAV.

Het was dan ook wachten op de derde treffer en die kwam er na precies een uur spelen. Invaller Emiel Kosse, die 5 minuten daarvoor Kerwin had vervangen, snelde weer eens langs de arme linksachter. De voorzet van Kosse kwam precies bij Robin Eggen, die de bal eenvoudig in het lege doel kon schuiven, 3-0. Na deze goal verslapte de aandacht bij EMMS iets, waardoor GVAV voor het eerst deze wedstrijd ten strijde trok richting het vijandelijke doel. Een gemakkelijk gegeven vrije trap leidde vervolgens de tegentreffer in. De bal werd door een van de middenvelders van de Groningers prachtig over de muur en via de paal binnengeschoten: 3-1. Toch een tegenvaller en even leek EMMS van slag. Het gevaarlijkste moment van de bezoekers volgde even later, toen de mee opgekomen linkshalf een vrije kopkans op de 3-2 onbenut liet. Gerhard Hein toonde z’n klasse door de goed ingekopte bal met een katachtige reflex uit de doelmond te tikken.

EMMS was gewaarschuwd en ging in het vervolg geconcentreerder te werk. Uiteindelijk was het een kwartier voor tijd opnieuw raak. Een uitstekende voorzet van Sander Pater werd door Emiel Kosse voor de doelman weggeplukt, waarna de oudste van de gebroeders Kosse de bal in een leeg doel kon schuiven: 4-1. Hiermee was het wel beslist. EMMS ging nog wel op zoek naar de vijfde treffer, maar vond deze niet. Bas Hein liet na uitstekend voorbereidend werk van Robin Eggen, die de bal perfect klaarlegde, nog een grote kans liggen. Zijn ‘schot’ met links ging een meter of 20 naast het doel van de tegenstander.

Het enige nog spannende moment vond vervolgens plaats na het laatste fluitsignaal. Eén van de Groningers vond het nodig om een bal vanaf het kunstgrasveld richting de Watertoren in Lutten te schieten. Een zeer kinderachtige actie, die op weinig applaus kon rekenen. Zeker aanvoerder Boertien was niet te spreken over deze actie, maar na wat gedoe over en weer genoot de thuisploeg met een paar groene knuppels van de welverdiende overwinning.

Donderdag 25 mei is de return in Groningen. Op Hemelvaartsdag kan EMMS 2 voor het eerst in de historie van de club promoveren naar de 2e klasse. Om 12.00 uur is de aftrap op sportpark Kardinge onder leiding van scheidsrechter Haas. We hopen op veel support!