Tweede elftal bewijst zichzelf slechte dienst op bezoek bij HODO

Na de zege vorige week op concurrent SV Dedemsvaart staat EMMS 2 weer met beide benen op de grond. In Hollandscheveld was de thuisploeg met 3-1 te sterk voor de koploper. Na een 2-0 achterstand bracht Kerwin Jansen de spanning nog terug, maar de 3-1 in de tweede helft bleek onoverkomelijk.

Vooraf wist de selectie van Ben en Hans dat het vandaag in Hollandscheveld een lastig karwei zou worden. Thuis boekte EMMS een ruime overwinning, maar ruime overwinningen behaalt de equipe al enige tijd niet meer. Met een selectie van 13 man zat de leiding niet ruim in z’n personeel. In de warming up werd dat nog wat erger, toen Arjan van der Most met een op het oog ernstige enkelblessure uitviel. Zodoende moest de opstelling aangepast worden en startte de rood witte brigade met G. Hein; B. Hein, M. Eggen, Westerbeek, Werink; Mecklenfeld, De Weerd ©, Van der Felz; R. Eggen, Jansen en Arkes.

Ondanks de wetenschap dat hier gewonnen moest worden, startte EMMS ontluisterend slap aan de wedstrijd. Al na een paar minuten beging spits Kerwin Jansen een domme overtreding op zo’n 20 meter van het doel. Dit leverde de aanvaller meteen geel op. Belangrijker echter was de vrije trap, die over de muur werd geschoten. De bal leek echter een makkelijke prooi te worden voor doelman Hein, maar deze kon de bal niet klemmen. HODO maakte hier gebruik van en één van de aanvallers tikte de rebound binnen: 1-0. Ook na deze goal was EMMS nog niet wakker, want binnen 10 minuten verdubbelde de thuisploeg de score. De rechtsbuiten kreeg de bal in de kluts mee, waarna hij een voorzet gaf op de volledig vrijstaande linksbuiten. Bas Hein was in geen velden of wegen te bekennen en doelman Hein was kansloos op de inzet van dichtbij: 2-0.

Na de 2-0 begon EMMS eindelijk beter te voetballen en dat leverde ook kansen op. Het vizier bij Marco Werink, Bryan Arkes en Robin Eggen stond echter niet op scherp. Toch werd het 2-1. Een vrije trap van Kerwin Jansen vloog via de keeper in het doel. De roodhemden zaten weer in de wedstrijd! Tot de rust gebeurde er vervolgens weinig voor de doelen en na 45 minuten stond er dus 2-1 op het scorebord.

Vanaf het eerste fluitsignaal in de tweede helft was EMMS vervolgens wel wakker. Al snel schoot Floris de Weerd met zijn linkerbeen de bal op de deklat. In de rebound was Jansen er als de kippen bij en tekende de gelijkmaker aan. Tenminste, dat dacht iedereen. Echter zag de scheidsrechter als enige van de aanwezigen een buitenspelsituatie. Ondanks dat de grensrechter van HODO niet vlagde (dus was het echt geen buitenspel), keurde hij de treffer toch af. Dit leidde tot grote irritatie bij de bezoekers, die zich met name richtte op de toch al slecht leidende man in het geel. Ondanks deze tegenvaller ging EMMS wel door met het creëren van kansen. Opnieuw leek EMMS de gelijkmaker te maken, maar werd Bryan Arkes teruggefloten door een vermeende overtreding op de doelman. Een zeer discutabele beslissing opnieuw. Kansen waren er vervolgens voor met name Robin Eggen, maar die had zijn vizier niet op scherp staan. Aan de andere kant kwam HODO er af en toe gevaarlijk uit, maar weigerde EMMS te capituleren. Toch werd het 3-1. Uit een corner werd Gerhard Hein voor de derde maal deze ochtend gepasseerd. Dit bleek de nekslag voor EMMS.

In het vervolg van de wedstrijd werd er nog maar weinig gevoetbald. Er was over en weer veel irritatie, er werden behoorlijke overtredingen gemaakt en de gemoederen liepen steeds hoger op. Uiteindelijk leidde dit tot een opstootje op het veld, waarbij de scheidsrechter toen de stofwolken gingen liggen van beide ploegen een speler wegstuurde. Een kleine 10 minuten later floot de ‘beste’ man voor het laatst en ging EMMS met een nederlaag terug naar Slagharen. Dit verlies, na 12 overwinningen op rij, had het volledig aan zichzelf te wijten na een slechte start en het missen van vele kansen. Natuurlijk was ook de scheidsrechter van een treurig niveau, maar dat was zeker niet de hoofdreden van deze nederlaag.

EMMS moet in de slotfase van dit seizoen hopen op een misstap van concurrent SV Dedemsvaart, dat nu de beste papieren heeft voor het kampioenschap. Het tweede elftal zelf moet zich weer oprichten en proberen met goed voetbal de laatste drie wedstrijden van het seizoen winnend af te sluiten. Als het elftal dat kan is de titel nog niet uitgesloten. Na een vrije zondag treed EMMS op 9 april aan in weer een interland als het op bezoek gaat in Friesland bij Oldeholtpade.