EMMS heeft de titel in het zicht

Met een afgetekende en ruime 0-4 zege op HOC heeft EMMS de kampioensaspiraties kracht bij gezet, HOC dat bij EMMS met 2-4 won en dat in het begin van het seizoen nog titelkandidaat leek is ver weggezakt.

Op een bedroevend veld werd er bij EMMS aangetreden zonder de geblesseerde Yuri Hertsenberg en de geschorste Sebastian Kleinheerenbrink. Beide middenvelders en tevens sterkhouders werden vervangen door de teruggekeerde Erik Kosse en Dennis Lamberink, waardoor Maurice Kosse op zijn vertrouwde stek het middenveld kwam te spelen.

EMMS begon zeer sterk en wist het beste met de omstandigheden om te gaan, met een snelle voorhoede probeerde het de onzekere defensie van HOC lastig te maken. De behendige Jord Anbergen en Dennis Lamberink waren het meest dreigend in de beginfase en het was wachten op de 0-1. Vanuit een corner kopte Ewout Arkes knap in maar de bal werd van de lijn gehaald door de verdediger en een volgende corner was het gevolg. Nu was het wel raak, na een scrimmage werd Erik Kosse hard geraakt en de bal werd op de stip gelegd. Routinier Erik Hein ontfermde zich over de bal en liet de doelman kansloos.

EMMS verzuimde daarna om afstand te nemen van HOC, een schitterende lange pass van Erik Hein werd goed aangenomen door Maurice Kosse maar zijn schot rolde in de handen van de doelman. Jord Anbergen trof tweemaal de doelman waarbij één keer de goed spelende Dennis Lamberink er beter voor stond.

Een grote fout in de achterhoede van HOC werd goed ingeschat door Jord Anbergen, nu behield hij goed het overzicht en vond de opkomende Maurice Kosse maar zijn poging werd op de lijn gered door de verdediger. HOC kwam aan het eind van de eerste helft beter in het spel en drukte EMMS terug maar het verdedigende blok van EMMS hield uitstekend stand. Vlak voor rust werd HOC voor het eerst dreigend maar de voorzet ging langs alles en iedereen.

Hetzelfde spelbeeld in het tweede deel van de wedstrijd, EMMS veruit het meest dreigend en was toch wel verrassend op alle fronten beter dan de thuisclub. Een kwartier na rust waren het de jongelingen die het duel voor EMMS beslisten. Dennis Lamberink gaf de bal diep op linksbuiten Glenn ter Wielen, met een perfecte aanname snelde hij langs zijn tegenstander en hij prikte de bal knap onder de doelman door. HOC was definitief gebroken en een vrije bal van Erik Hein was direct ook al de 0-3.

Na de 0-3 zakte EMMS terug maar het verdedigende blok – Anbergen, Kosse, Klok en Arkes – gaven geen krimp waardoor het nooit serieus in de problemen kwam. Jord Anbergen, net op tijd hersteld van een knieblessure, beloonde zijn goede optreden door een fout in de defensie af te straffen: 0-4. In de slotfase had de score nog hoger op kunnen lopen en had Jerry Poel de mooiste van de middag kunnen maken, maar zijn lob ging over het doel.

Een ‘knetterbelangrijke’ overwinning zou trainer Bert Hendriks later zeggen. Nog 6 wedstrijden te gaan en 11 punten voorsprong, zondag is EMMS vrij en daarna staat de zware uitwedstrijd tegen Weerdinge op het programma.